Hejt firmy w Internecie – jakie mogą być jego skutki?
Blog

Skontaktuj się z nami

29-11-2022
Photo representing the subject of the blog

Najpopularniejsze posty

Zapisz się do Newslettera

Wyślij

Przejawy hejtu można bez problemu znaleźć w Internecie. Najlepszym tego przykładem są media społecznościowe oraz fora internetowe, gdzie znajdują się niezliczone ilości nienawistnych komentarzy. Z problemem tym coraz częściej zmagają się także firmy. Dla nich hejt może mieć bowiem niezwykle poważne skutki.



Na czym polega hejt?


Słowo hejt pochodzi z języka angielskiego, w którym hate oznacza nienawidzić. Należy przez nie rozumieć wszelkie działania o charakterze nienawistnym, z którymi można spotkać się w Internecie i nie tylko. Najczęściej są to negatywne, nierzadko obraźliwe i wulgarne komentarze publikowane pod materiałami zamieszczonymi przez daną osobę, ale i memy, grafiki czy filmy, które mają na celu poniżenie adresata w opinii publicznej.



Jakie są skutki hejtu?


Hejt może pociągać za sobą bardzo poważne konsekwencje. W przypadku osób indywidualnych może on prowadzić do zaniżenia samooceny, depresji, a nawet myśli samobójczych. Problem ten jest szczególnie poważny w przypadku ludzi młodych, którzy zdecydowanie trudniej radzą sobie z krytyką.

Z hejtem coraz częściej zmagają się także firmy. W ich przypadku skutkami nienawistnych komentarzy mogą być:

  • nadszarpnięta reputacja przedsiębiorstwa;
  • utratę zaufania dotychczasowych klientów;
  • spadki wskaźników sprzedaży;
  • zmniejszenie zasięgów w mediach społecznościowych, a co za tym idzie, docieranie do mniejszej liczby potencjalnych klientów.

Każdy z wymienionych powyżej skutków prowadzi do jeszcze jednej konsekwencji, która jest szczególnie dotkliwa dla każdej firmy. Mianowicie chodzi tutaj o zmniejszenie zysków, co z kolei może przełożyć się na konieczność zwolnienia części pracowników, a nawet zamknięcie działalności.



Kiedy należy reagować na hejt i jak to robić?


Sam fakt, że w sieci pojawiają się negatywne komentarze, jest czymś normalnym w czasach powszechnego dostępu do Internetu. Otóż problem staje się zdecydowanie poważniejszy, gdy użytkownicy sieci zapoznają się z obraźliwymi materiałami i zaczynają wierzyć w to, co jest w nich przedstawiane. W takim przypadku należy jak najszybciej podjąć działania mające na celu ochronę dobrego imienia przedsiębiorstwa. Jak to zrobić? Mianowicie najlepszą metodą jest odpowiadanie na hejt w sposób wyważony i dojrzały, aby nie dać się sprowokować i pokazać innym użytkownikom Internetu, że firma działa w sposób w pełni profesjonalny. Można również spróbować obrócić daną sytuację w żart.


Bardzo dobrą praktyką jest stworzenie strategii zarządzania sytuacjami kryzysowymi. Powinna ona uwzględniać następujące elementy:

  • przeprosiny za zaistniałą sytuację;
  • przeciwdziałanie hejtowi – monitorowanie Internetu czy też badanie satysfakcji klientów;
  • przygotowanie planu działania na ewentualną sytuację kryzysową;
  • naprawienie błędów;
  • wynagrodzenie niezadowolonemu klientowi zaistniałej sytuacji;
  • aktywne podejście do rozwiązania problemu;
  • ewentualne odpuszczenie, jeżeli nie widać szans na rozwiązanie problemu.

Hejt jest zjawiskiem niezwykle groźnym dla każdej firmy. Może on bowiem doprowadzić do spadku liczby klientów, a co za tym idzie do zmniejszenia dochodów. Tego rodzaju problemy mogą być naprawdę poważne, albowiem mogą one skutkować nawet bankructwem przedsiębiorstwa.