Obraźliwe wpisy na firmowym profilu na Facebooku – jak sobie z nimi radzić?
Blog

Skontaktuj się z nami

23-09-2022
Photo representing the subject of the blog

Najpopularniejsze posty

Zapisz się do Newslettera

Wyślij

Hejt jest zjawiskiem, które dotyka coraz częściej przedsiębiorców. Widać to najlepiej na firmowych profilach w mediach społecznościowych, a szczególnie na Facebooku. W jaki sposób można poradzić sobie z nienawistnymi komentarzami pod publikowanymi wpisami promocyjnymi?



Skutki hejtu, które odczuwa firma


Hejt, czyli publikowanie w sieci materiałów o charakterze nienawistnym – na przykład komentarzy, filmów, grafik czy memów – może mieć niezwykle poważne konsekwencje dla przedsiębiorcy, którego dotyczy. Wśród nich wskazać należy przede wszystkim na:

  • pogorszenie reputacji firmy w oczach jej potencjalnych klientów;
  • utratę zaufania dotychczasowych klientów;
  • zmniejszenie sprzedaży, a co za tym idzie zysków;
  • pogorszenie zasięgów w mediach społecznościowych.

W kontekście powyższego należy zauważyć, że zaufanie jest w obecnych czasach wartością samą w sobie. Wiele osób wybiera bowiem usługi lub produkty danej firmy ze względu na fakt, iż jej ufa, a także wie, że dana oferta cechuje się wysoką jakością. Jeżeli zatem ktoś publikuje negatywne treści w Internecie, wówczas może tym działaniem silnie zaszkodzić danemu przedsiębiorcy.



Czy należy reagować na hejt firmy?


Hejt jest działaniem jak najbardziej bezprawnym, przez co należy na niego reagować, aby bronić dobrego imienia swojej firmy. Kwestią otwartą jest tylko, kiedy należy to zrobić. Otóż wiele zależy tutaj od specyfiki danej branży. Najlepiej uczynić to bez nieuzasadnionej zwłoki, czyli zaraz po tym, jak w sieci pojawią się pierwsze negatywne komentarze.


Jak to zrobić? Przede wszystkim trzeba pamiętać o dobrze znanej w psychologii zasadzie, w myśl której agresja rodzi agresję. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest opublikowanie rzetelnie przygotowanego oświadczenia odnoszącego się do stawianych zarzutów. Metodą, która również bywa skuteczna, jest obrócenie zaistniałej sytuacji w żart.



Jakie konkretne kroki należy podjąć w razie hejtu przedsiębiorcy?


Nie od dziś wiadomo, że warto mieć przygotowaną procedurę na wystąpienie sytuacji kryzysowej. Hejt nie powinien stanowić tutaj wyjątku. Przede wszystkim należy przeprosić osoby obserwujące dany profil za zaistniałą sytuację. Dobrą praktyką jest monitorowanie Internetu w celu poszukiwania negatywnych opinii i komentarzy. W ten sposób można szybko na nie reagować. Jak już wcześniej zostało powiedziane, w tym celu przydatna okazuje się uprzednio przygotowana procedura. Jeżeli hejt jest wynikiem źle wykonanej usługi bądź wadliwego towaru, dobrym rozwiązaniem jest wynagrodzenie klientowi poprzez na przykład przyznanie mu rabatu na kolejny zakup. Bierność nie jest najlepszym wyjściem z sytuacji, jeżeli pretensje danej osoby są uzasadnione. W przeciwnym razie, a więc gdy hejt dokonywany jest bez powodu i do tego w bardzo prymitywny sposób, warto rozważyć jego zignorowanie.


W obecnych czasach niezwykle trudno jest uniknąć hejtu. Niemal każda aktywność publiczna, a więc i biznesowa, jest poddawana ocenie i krytyce odbiorców. Negatywne komentarze w Internecie bywają szczególnie dotkliwe, ponieważ wpływają na postrzeganie danej firmy wśród jej klientów, zarówno obecnych, jak i potencjalnych.